„Przyszłość zaczyna się dziś a nie jutro”. Ze słów Jana Pawła II można wysnuć wiele wniosków oraz doszukać się róznych sposobów interpretacji. Między innymi można odnieść to na realia życia codziennego, wtedy cytat ten tłumaczymy jako ciągłe doskonalenia samych siebie poprzez właściwe reagowanie na potrzeby i cierpienia innych ludzi. Nie lekceważenie świata nas otaczającego, ale ciągłe ingerowanie w jego dobrobyt. Jednym słowem cytat ten zachęca do działania, poszukiwania rozwiązań jak najlepszych i z wyprzedzeniem w stosunku do stanu obecnego.
Z ostatnich badań Startrecka zrealizowanych przez dom mediowy Starcom wynika, że outdoor jest drugim obok Internetu na kontakt, z którym największe szanse ma młodzież w kontekście czasu poświęconego na konsumpcje mediów. Natomiast telewizji najwięcej czasu w ciągu dnia poświęcają osoby starsze powyżej 50 roku życia. Tak, więc możemy posunąć się do stwierdzenia, że efektywność oddziaływania zarówno mediów konwencjonalnych oraz niekonwencjonalnych ściśle powiązana jest z grupą docelową, do której dane działania kierujemy.
Zdaniem Marty Baryły-pełnomocnika zarządu Cityboard Media, społeczeństwo XXI wieku jest społeczeństwem aktywnym i mobilnym, dlatego coraz trudniej przyciągnąć jego uwagę reklamą telewizyjną i tu pojawia się szansa dla reklamy outdoorowej lub niekonwencjonalnej. Ponadto badania dowodzą, że ludzie lubią reklamę zewnętrzna bardziej niż telewizyjną, ponieważ uważają ją za bardziej prestiżową, a zwłaszcza wielki format. Z etnograficznych badań konsumpcji wynika, że prestiż reklamowanego produktu lub usługi zależy od formatu nośnika reklamowego.
Z badań Response One wynika, że najbardziej efektywna formą komunikacji marketingowej jest reklama internetowa, a wśród niej e-mail, czyli poczta elektroniczna. Badania przeprowadzono w styczniu i lutym bieżącego roku i objęto nimi 1 tys. Dorosłych Brytyjczyków. Aż 52% badanych uznało e-mail za najbardziej efektywną formę reklamy, 34%-reklame telewizyjną i prasową, 26%-reklamę internetową w serwisach społecznościowych.
W świecie marketingu i reklamy ciągle zachodzą zmiany, to co jeszcze niedawno było nowością dziś jest częścią życia codziennego, a to co było do tej pory dobrze znane wyszło już z użytku. Ambient media przeżywa swoje 5 minut, dlatego trzeba korzystać z zaskakujących właściwości tego kanału komunikacji dopóki nie stanie się on klasycznym i nie z powszednieje.
Pomimo, że jest to coraz bardziej popularna forma komunikacji, ciągle prowadzony jest spór, co do jej definiowania. Wpływ na to ma również nadzwyczajnie krótka żywotność ambientów. Literatura zachodnia tłumaczy je jako alternatywne nośniki reklamy, inne niż powszechnie używane. Najczęściej używa się anglojęzycznych odnośników słów Ambitne media.
Ambient jest, więc działaniem związanym z przestrzenią otaczającą konsumenta. Niektórzy uważają go za część outdooru. Twierdza również, iż charakteryzuje się on pewną sezonowością, gdyż działania te prowadzone są głównie latem w kurortach nadmorskich oraz zimą na stokach narciarskich, gdzie ambientowe nośniki są wkomponowane w elementy otoczenia, np. na schowkach bagażowych w samolotach czy na zjeździe w wyciągu.
Popyt na reklamę niestandardową z roku na rok rośnie. Głównie dlatego, że w szumie informacyjnym warto się wyróżnić, a Ambient liczy właśnie na zaskoczenie oraz kontekst. Jeżeli reklama gorącej kawy pojawi się na wyciągu narciarskim, to da to o wiele lepsze efekty niż spot w telewizji o godzinie 23, kiedy nikt o kawie nie myśli, bo napój ten może wywołać bezsenność.
Zdaniem Piotra Wilczka, dyrektora kreacji w agencji Polymus, Ambient jest to kreatywny sposób myślenia o mediach, forma pewnej awangardy każdej z form reklamy.
W obszar niestandardowej reklamy zewnętrznej wkroczyły już giganci reklamy outdoorowej tacy jak Ströer, czy też firmy reklamy wielkoformatowej, czyli Gigaboard, Public, Uniwersum Promotion Group, a to dlatego iż Ambitne jako forma reklamy nie posiada czysto komercyjnego charakteru i jest bardziej wiarygodna.
Działania ambientowe dają szansę aby wybić się na tle masowej komunikacji, a także pozwalają dotrzeć do odbiorcy precyzyjnie, przez co ich skuteczność jest bardzo duża. Komunikat Ambientowy jest bardziej zauważalny, specyficzny i poprzez selektywne działanie daje większą szansę na nawiązanie zindywidualizowanych relacji z odbiorcą. Ambient Media sprawdzają się doskonale, gdy trzeba dotrzeć do niszowej grupy docelowej. Dotarcie do takich grup poprzez standardową komunikację masową byłoby nieefektywne kosztowo, a czasami wręcz niemożliwe. Jednakże, sprawdzają się one także, gdy w wyrazisty sposób chce się dotrzeć do klienta mainstreamowego. W tym przypadku chodzi nie tyle o zbudowanie specyficznej relacji z odbiorcą, ile o wyróżnienie się na tle konkurencji i wzmocnienie przekazu przez skojarzenie go z przekaźnikiem, czyli z medium. Innymi słowy - dzięki odpowiedniemu kontekstowi przekaz zostanie silniej przyswojony przez odbiorcę.
Pomimo iż zjawisko Ambient Media jest w Polsce czymś nowym pojawiają się również mniejsze firmy działające w tym obszarze, a konkurencja ciągle rośnie.
W Warszawie powstał nawet Ambientowy dom mediowy o nazwie Ambient Media zajmujący się głównie realizacja niestandardowych kampanii promocyjnych.
Dywizje poświęconą niestandardowym działaniom w media out-of-home ma dom mediowy Mind Share Polska. Utworzenie kierowanej obecnie przez Tomasza Niziołka komórki Mind Share WOW było skutkiem rosnącego popytu na reklamowe akcje specjalne. W ramach MediaCom Warszawa w komunikacji niestandardowej specjalizuje się natomiast Magic Moments - komórka, której szefowa jest Beata Kierzkowska.
Pomimo wszystko nie można zaryzykować stwierdzenia, że klasyczne media wychodzą z użytku. Dalej pozostają one głównym kanałem komunikacji oraz sposobem na tworzenie wizerunku produktu.
Zdaniem autora pracy tego typu reklamy stanowią swoiste urozmaicenie przestrzeni miejskiej, dają możliwość zabawy oraz urozmaicają szare mury budynków,a co za tym idzie dają pewność, że w ten sposób reklamowany produkty czy usługa zostaną pozytywnie zapamiętane w umysłach odbiorców i potencjalnych nabywców.
Tradycyjne media potrzebują specjalnej infrastruktury, dzięki której funkcjonują. Przy pracach nad kampanią opierającą się na tradycyjnych mediach ważny jest cały zespól specjalistów oraz odpowiedni sprzęt np.: producenci, drukarze, redaktorzy, kamery, studio itd. Ambient tego nie potrzebuje, co znacznie ogranicza wydatki na tego typu reklamę. Tutaj liczy się przede wszystkim pomysł zgodny z ideą danej usługi oraz cechą produktu istotna z punktu widzenia odbiorcy.
Ludzie młodzi należą do grupy posiadającej cechy dorosłe oraz dziecięce. Jest to grupa ludzi, do których bardzo ciężko dotrzeć i pozyskać ich lojalność. Posiadają oni zdecydowane poglądy i gusta, potrafią argumentować i bronić swoich racji, z drugiej zaś strony poszukują ciągle nowych i ciekawych form wyrażenia samych siebie. Dążą do przynależności do kreślonych subkultur oraz grup społecznościowych. Swoją przynależność manifestują słuchaniem tego samego rodzaju muzyki, podobnym ubraniem oraz zachowaniami.
Cechą zmienną tego wieku jest taj zwany bullshit detektor-czyli parasol naturalnego cynizmu. To on determinuje większość wyborów młodych ludzi, to on pozwala przecedzać odebrane komunikaty.
Między Ambient media, a cechami młodzieży istnieje wiele podobieństw. Młodość oraz Ambient trwają przez jakiś czas. Młodzi ludzie poszukują podobnie jak Ambient nowych niekonwencjonalnych, zaskakujących rozwiązań, które są w stanie zwrócić czyjąś uwagę. Ważne tez jest, że Ambient charakteryzuje się humorem oraz inteligencją, co pomaga w zdobywaniu wiarygodności wśród ludzi młodych.
Aby stać się wiarygodnym trzeba wierzyć w to co się robi i trzymać się objętego kierunku. Taką politykę prowadzi firma Cropp produkująca młodzieżowe ubrania. Postanowiła ona zrezygnować tradycyjnych kanałów komunikacji, a swoje działania skupiła na sponsoringu wielu imprez popularnych wśród ludzi młodych związanych ze sportem, muzyka, kultura „streetową”. Współpracuje ONZ zespołem Sistars, bardzo popularnym wśród ludzi młodych, jest głównym sponsorem imprez hiphopowych „Hip Hop Kemp”. Specyfika tych działań jest fakt, iż nie idzie za nimi żadna masowa komunikacja w mediach tradycyjnych. tradycyjnych działaniach firmy możemy dowiedzieć się jedynie poprzez marketing szeptany lub w punktach sprzedażowych.
Innym przykładem kampanii niestandardowej jest akcja teaserowa Heyah. Opierała się ona na mediach tradycyjnych jak i na nietradycyjnych. Ciekawostka jest fakt, ido promocji wykorzystane zostały samochody. Te z kolei od dłuższego czasu należą do grupy mediów tradycyjnych, w tym jednak przypadku można je traktować dwojako. Samochodami były ambulanse, które docierały do nadmorskich miejscowości. Pielęgniarki w nich jeżdżące rozdawały apteczki w nietypową zawartością m. In.:
z kremem do opalania, tatuażem oraz prezerwatywa o nazwie „ Wpadochron”.
Akcja przez cały okres trwania nie miała na celu zachęcić do zakupu produktu. Jej celem było stworzenie wizerunku poprzez stworzenie klimatu zabawy.
Do głównych wad Ambientu można zaliczyć akt, iż są one ciężko mierzalne, co nie daje możliwości odzwierciedlenia efektów, a co za tym idzie brak ufności wśród marketerów do tego typu rozwiązań.
Przeglądając artykuły dotyczące Ambient media często spotkać się można ze stwierdzeniem, że jest to rodzaj działań skierowanych do młodzieży lub nawet próba mówienia językiem zrozumiałym dla tej grupy docelowej.
Dokonując podziału przykładów Guerilla i Ambient Media można założyć, że Ambient to reklama w ciekawych miejscach, miejscach Guerilla wszystko, co stricte kojarzone jest z niekonwencjonalnym eventem.